Saturday, January 29, 2011

Chong Wei mara ke separuh akhir

SELANGKAH saja lagi untuk Datuk Lee Chong Wei beraksi di final Siri Super Premier Terbuka Korea bagi mempertahankan kejuaraan dimenangi tahun lalu. Pemain nombor satu dunia itu mudah melepasi saingan suku akhir, semalam apabila menewaskan pemain meningkat naik China, Wang Zhengming dua set berturut-turut 21-14, 21-19 dalam masa 37 minit.


Lawan Chong Wei di separuh akhir hari ini masih lagi pemain muda China, kali ini Du Pengyu yang mengatasi pemain Jepun, Kenichi Tago, 21-17, 21-11.

Chong Wei dijangka mudah mengatasi Pengyu untuk ke final dan perlu berada di tahap terbaik menentang juara Olimpik, Lin Dan.




Semalam, Lin Dan ke separuh akhir selepas menundukkan pilihan kedua dari Indonesia, Taufik Hidayat 21-13, 8-21, 21-15. Dia akan berdepan seorang lagi pemain Indonesia, Simon Santoso di separuh akhir selepas pemain itu menewaskan naib juara tahun lalu, Peter Gade 21-17, 21-16.

Sementara itu, pertembungan sesama sendiri beregu lelaki negara Koo Kien Keat-Tan Boon Heong menentang Fairuzizuan Tazari-Ong Soon How untuk ke separuh akhir berlangsung sengit.


Kien Keat-Boon Heong menang set pertama 21-17 bagaimanapun gagal menamatkan permainan lebih awal apabila Fairuz-Soon Hock merampas set kedua 21-12. Namun, juara bertahan itu terus meluru ke depan mengesahkan kemenangan 21-16 dalam set ketiga untuk menempah pertemuan dengan gandingan Korea, Jung Jae Sung-Lee Yong Dae hari ini.


“Perlawanan menentang Yong Dae-Jae Sung pasti sukar. Kien Keat-Boon Heong perlu bersedia melawan keletihan kerana pergerakan bulu tangkis di sini amat perlahan, sukar untuk dimatikan,” kata jurulatih Rexy Mainaky menerusi kiriman khidmat pesanan ringkas (sms).

“Mereka beraksi di tempat sendiri biasanya lebih bagus daripada di luar dan saya harap kemenangan pada pertemuan terakhir di Kejohanan Dunia menjadi penyuntik semangat buat Kien Keat-Boon Heong.” Jae Sung-Yong Dae ke separuh akhir selepas menewaskan rakan senegara Kim Ki Jung-Kim Sa Rang 21-19, 21-15. Satu aksi separuh akhir membabitkan pasangan nombor satu dunia, Mathias Boe-Carsten Mogensen menentang satu lagi gandingan Korea, Yoo Yeon Seong-Ko Sung Hyun.

sila click jika suka.. tq Kongsi beritahu rakan di facebook!

0 0 ladies and gentlemen love myCeloteh: