Saturday, January 22, 2011

dera anak sampai mati

JOHOR BAHRU: “Macam mana entah aku kena sedangkan aku selalu bekerja di luar,” kata Norafizan Ludin, 29, ketika dibawa keluar dari kamar Mahkamah Majistret Johor Bahru di sini, pagi semalam selepas dia dan isteri keduanya dituduh membunuh darah dagingnya sendiri, selain mendera dua lagi anak hasil perkahwinan pertama.

Norafizan dan Dewi Nadia Alias, 24, didakwa membunuh Nur Dania Qistina, berusia tiga tahun di rumah beralamat 1284-6, Jalan Tengku Mariam, Batu 17, Kampung Sungai Tiram, Ulu Tiram.

Bagi pertuduhan pertama, operator pengeluaran di kilang bersama isterinya itu didakwa melakukan perbuatan terbabit antara 8 Januari 2011, kira-kira jam 9 pagi hingga 9 Januari 2011, sehingga mengakibatkan kematian Nur Dania Qistina.

Pertuduhan ke atas mereka dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada pasangan itu selepas pertuduhan dibacakan di depan Majistret Hafizah Johor Ariff Johor.

Majistret turut tidak membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin. Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Chuah Shyue Chien.

Kes itu ditetapkan untuk sebutan semula pada 21 Februari ini bagi membolehkan kedua-dua tertuduh melantik peguam bela.

Sementara itu, bagi pertuduhan kedua yang dilakukan di mahkamah sama, pasangan terbabit mengaku tidak bersalah atas tuduhan mendera seorang kanak-kanak berketurunan Melayu, Nor Dania Batrisha Norafizan, empat tahun dan seorang kanak-kanak lelaki Melayu, Danish Irsyad Norafizan, berusia setahun.


Mengikut pertuduhan, pasangan berkenaan yang berpakaian sedondon berwarna putih, didakwa melakukan perbuatan itu di lokasi sama bermula pada Oktober 2010 hingga Januari 2011.

Bagi kesalahan itu, tuduhan dibuat mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 dan dibacakan bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun dan denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali.

Majistret menetapkan perbicaraan kes pada 16 Ogos 2011. Nur Dania Qistina meninggal dunia di Hospital Sultan Ismail (HSI) pada 9 Januari lalu selepas dipercayai didera ahli keluarga hingga mengalami pendarahan dalam paru-paru selain mempunyai 73 kesan penderaan fizikal pada seluruh badan.

Mangsa, Nur Dania Qistina Nurafizan difahamkan dibawa ke HSI oleh bapanya selepas dia dikatakan ditemui dalam keadaan lemas di dalam baldi.

Bagaimanapun, bedah siasat dijalankan pihak hospital membongkar punca sebenar kematian kanak-kanak itu apabila dia disyaki didera. via metro
sila click jika suka.. tq Kongsi beritahu rakan di facebook!

0 0 ladies and gentlemen love myCeloteh: